Kada ptice pobesne

16.
okt
kategorija: Software komentari (0)

Blic, 16.10.2011.

Ako ste ljubitelj video igrica – bilo na računaru, namenskoj konzoli, mobilnom telefonu ili webu, verovatno ste čuli za „Angry Birds“, krajnje jednostavnu igru koja je u veoma kratkom roku stekla planetarnu popularnost. Čak i ukoliko niste zainteresovani za ovu vrstu elektronske zabave, pretpostavljam da ste u nekoj prilici videli simpatične namrštene ptičice raznih boja i veličina kako se ljute na zbunjene zelene prasiće. Mene je, na primer, iznenadilo kada sam na nedavnom putovanju u inostranstvo u jednoj prodavnici ugledao društvenu igru sa plastičnim figurama inspirisanu ovim ostvarenjem, pogotovo što je da sada obično situacija bila obrnuta.

Za one koji nisu imali prliku da probaju „Angry Birds“ (eng. “ljute ptice”), radi se o igrici u kojoj su, prema scenariju, prasići ukrali jaja pticama i one se sada svete uništavajući njihove građevine. To rade (odnosno vi radite kao igrač) tako što ih ispaljujete iz praćke, pod odgovarajućim uglom i određenom jačinom, na strukture napravljene od drveta, kamena i stakla (ili leda, nije najjasnije) u kojima se kriju prasići. Ptice imaju različite osobine i sposobnosti – od ispuštanja jaja dok lete, preko naglog ubrzanja, do raspršivanja u 3 manja leteća objekta. To je to, nikakva posebna kompleksnost, osim što su likovi simpatični, a igrica zarazna, na sličan način na koji je to svojevremeno bio Tetris.

Naravno, postavlja se pitanje šta je to što ovaj i druge slične softverske proizvode čini toliko traženim da postaju globalni fenomen. Odgovor nikada ne može da bude potpun i sveobuhvatan, jer su faktori brojni. Najpre, igra je originalno napravljena za mobilne telefone, a pojavila se baš u momentu kada je “eksplodirala” popularnost uređaja sa ekranom osetljivim na dodir. Dalje, pripada žanru neobavezne razbibrige i namenjena je za prekraćivanje vremena, bez potrebe za odvajanjem posebnog termina za igranje (iako mnogi troše sate na „ptice“). Takođe, važno je razumeti da je nemoguće planirati uspeh ovakvih razmera. Nekada se on jednostavno desi. U prilog tome govori i činjenica da je igrica razvijana od strane 4 člana male kompanije, i to tokom čak 8 meseci, jer je bila najniža na listi prioriteta svega čime su se u tom momentu bavili.

Kompanija Rovio, proizvođač ove igre i još nekih zanimljivih softverskih naslova za mobilne uređaje, planira naredne godine da se pozicionira na berzi, a čini se da će akcije biti tražene i na ceni. Na primer, samo u decembru 2010. godine od oglasa koji se pojavljuju u igrici generisana je zarada od milion dolara. Pored verzija za brojne mobilne i druge platforme, kao i sezonskih varijanti igrice (nova godina, dan zaljubljenih itd.), pokrenut je ceo lanac proizvoda vezanih za igricu koji se prodaju “kao ludi” širom sveta – od majica, šolja, privezaka i kačketa, preko plišanih figurica i kostima za decu, do papuča, torbi i pomenute društvene igre.

Sa druge strane, treba razumeti da se do uspeha kakav su postigli u kompaniji Rovio ne dolazi toliko slučajno i svakako ne preko noći. Uspeh je uvek rezultat napornog rada, zalaganja i odricanja, uz mnogo truda uloženog u lično usavršavanje i sticanje novih veština, ali i učenja na sopstvenim greškama. Opet je dobra ilustracija podatak da je, pre „Angry Birds“, Rovio za šest godina postojanja proizveo čak 50 igrica koje su redom postigle mali ili nikakav uspeh. Upornost se u životu uvek na kraju isplati, samo je važno imati znanje, hrabrost i ideje.

Zanimljivost: Prema zvaničnim podacima, u poslednje dve godine Angry Birds je preuzeta (downloadovana) u više od 400 miliona primeraka.