Sreća na Mreži

20.
jun
kategorija: Internet, IT industrija, Software, Sport komentari (0)

Blic, 20.6.2010.

Svetsko prvenstvo u fudbalu koje cela planeta ovih dana pomno prati, dok profesionalna i manje stručna javnost iz dana u dan analizira i procenjuje uspehe i neuspehe reprezentacija, aktuelizovalo je donekle temu sportskih kladionica i drugih vrsta igara na sreću. Kao što je to slučaj i u mnogim drugim oblastima savremenog života, pored pravih fizičkih, postoje i virtuelni prostori za ovu vrstu zabave i nadmetanja. U pozadini onoga što putem Interneta možete da vidite na svom ekranu dok koristite neki od ovih servisa, nalaze se veoma kompleksna i napredna softverska i hardverska infrastruktura, kojoj vredi posvetiti nekoliko redova.

Onlajn igre na sreću (online gaming and gambling), oblast je koja se već godinama razvija, praktično od samih početaka popularizacije Interneta, krajem prošlog veka. U početku su veoma zastupljene bile igre kartama zbog jednostavnosti korisničkog okruženja i menjeg zahteva za brzim pristupom Internetu. Kasnije se ovo razvilo u kompletna onlajn kazina sa svim igrama koje je moguće naći i u fizičkim kućama kocke. Kao što sam rekao, virtuelne kladionice jednako su popularne, ali i bingo i razne vrste lutrija. U poslednje vreme, sa nezaustavljivim razvojem naprednih mobilnih uređaja, sve se češće mogu sresti i servisi za „mobile gambling“ kao potpuno novi fenomen.

Softverske platforme za onlajn igranje podrazumevaju nekoliko odvojenih komponenti, koje su svaka u svom domenu veoma zahtevne. Najgrublje rečeno, najpre postoji ono što igrač vidi na ekranu i što podrazumeva dopadljivo dizajnirano korisničko okruženje, računarsku animaciju i optimalnu ergonomiju upotrebe – ukratko brigu o brojnim estetskim i tehničkim problemima. Drugi deo sistema je logika koja se bavi proračunima i „matematikom“ samih igara, pa je zbog toga veoma osetljiva. Na kraju, tu su i serverske komponente za komunikaciju sa lokalnim računarima, superviziju, izveštavanje itd. Budući da je bezbednost i pouzdanost ovakvih sistema presudna, mora joj biti posvećena posebna pažnja, te je testiranje rešenja, premda čitaocu može izgledati kao zabavna aktivnost, ništa manje zahtevno od samog razvoja i programiranja.

U kojoj meri je ova vrsta Internet servisa uzela maha govori i činjenica da u mnogim zemljama postoji i zakonodavni okvir koji reguliše oblast onlajn igara na sreću, uključujući i potpunu zabranu. Takođe treba znati da se onlajn gejming ne odnosi samo i obavezno na klasične kockarske igre i klađenje. Postoje brojne zanimljive „igrice“ koje podrazumevaju neku vrstu opklada, ali zahtevaju i dosta znanja i veštine. Interesantni su i sve popularniji takozvani „fantasy league“  sistemi u kojima igrači sastavljaju idealne timove u raznim sportovima i okušavaju sreću u virtuelnim nadmetanjima.

Naravno, ovakva vrsta razonode prihvatljiva je jedino ako se praktikuje sa merom i služi isključivo za zabavu. Na žalost, sve vrste igara na sreću mogu prerasti u zavisnost, što je veoma loše i predstavlja ozbiljan porok koji mora de se sprečava i leči aktivnostima najbližih, ali i celog društva. Postojanje onlajn portala za klađenje i kockanje ne utiče na ovu pojavu ni pozitivno ni negativno, već im jednostavno daje jednu novu dimenziju, kao i svemu što ima veze sa informacionim tehnologijama i telekomunikacijama.