Svet učenja

25.
feb
kategorija: Gedžeti, IT industrija, Zanimljivosti komentari (0)

Jedna od tema kojima se povremeno vraćam na ovim stranama je fenomen virtuelne stvarnosti (eng. virtual reality, VR). Ideja korišćenja računara i posebne opreme poput naočara, rukavica, odela i namenskih poligona za kreiranje alternativnih okruženja koje korisnik može da doživi svim čulima nije nova. U prethodnim decenijama nekoliko puta se činilo da smo na domak masovne primene ove tehnologije, ali ona još uvek nije sastavni deo života većine ljudi. Možda je problem u osnovnoj oblasti primene VR rešenja.

Naime, u prošlosti se virtuelna realnost uglavnom koristila u industriji video igara, gde je pronašla plodno tlo i vernu publiku. Sa druge strane, to je i dalje manje značajno polje primene i samo deo potencijalnog tržišta. U prethodnih nekoliko godina velike IT kompanije, poput Majkrosofta, Gugla i Epla, aktivnije su se uključile u proizvodnju opreme i rešenja za virtuelnu stvarnost, a tržište je procenjeno na blizu 200 milijardi dolara godišnje na globalnom nivou. Jedna od razlika u odnosu na ranije pokušaje popularizacije virtuelne realnosti je pojava veštačke inteligencije i primena VR tehnologije u obrazovanju i obukama svih vrsta. Mogućnost kreiranja simuliranog sveta u kome učenici mogu da vide, osete i dožive gradivo, iz korena će transformisati proces nastave. Sve ono što se do sada svodilo na suvoparno nabrajanje činjenica i priču nastavnika, sada će moći da oživi pred očima učenika. Još i više – otvara se prostor za najrazličitije interaktivne mehanizme i radionice. U obukama za sve vrste zanimanja polaznici će moći da se nađu u simuliranim realnim životnim situacijama koje će kreirati napredni softver veštačke inteligencije. Tu vrstu iskustva učionice ograničene sa četiri zida ne mogu da ponude.

Činjenica je da obrazovni sistem u celom svetu, uključujući i neformalno školovanje, odavno zahteva značajnu promenu pristupa kako bi se prilagodio savremenom dobu i novim generacijama mladih koji odrastaju u digitalnom svetu. Možda je upravo primena virtuelne stvarnosti – a kasnije i hologramskih i drugih sličnih rešenja baziranih na veštačkoj inteligenciji – ono što može da vrati radost sticanja novih znanja i ovladavanja veštinama potrebnim za vreme u kome živimo.